mar 11 Octobre 2016 - 12:00
Rue du Belvédère, 21

Midi d'Habiter

Session 1 (2016-2017)

Les Midis d'Habiter sont des rencontres qui ont pour objectif de faire connaître à l'ensemble de la communauté facultaire des recherches en cours ou récemment achevées, menées par des membres du Centre de Recherche Habiter. Ces rencontres se veulent être une occasion de partage des expériences de recherche entre étudiants, enseignants et chercheurs. Nous souhaitons ainsi encourager des parcours de recherche et favoriser d'éventuelles collaborations au sein de la Faculté.

Nous commencerons cette année académique avec une intervention intitulée "Michel Ecochard's Rural Resettlement Schemes in Morocco"
par Michele Tenzon (doctorant HABITER), with an introduction by Axel Fisher on the project: Modscapes: Modernist reinventions of the rural landscape.

This doctoral project focuses on a resettlement scheme developed in Morocco by the French architect and urbanist Michel Écochard after WW2. Its aim is to document the series of interventions that were promoted in the region of the Gharb Valley during the French Protectorate. This scheme entailed the foundation of a complex network of rural and agro-industrial settlements closely bound to railways and irrigation infrastructures.

The research wants to contribute to the understanding of the process of modernization launched by the colonial government and the cultural and technical background that produced it. Moreover, it aims to shed a new light on the history of French and European modernist planning.

French Morocco stands among the case studies considered within Modscapes, a collaborative research project dealing with rural landscapes produced by large-scale agricultural development and colonization schemes.

L'intervention se fera en anglais.