mar 16 Mai 2017 - 12:00
21, rue du Belvédère

Midi d'Habiter

Geographies of Water, Energy and Waste Service Coproduction

Les Midis d’Habiter sont des rencontres qui ont pour objectif de faire connaître à l’ensemble de la communauté facultaire des recherches en cours ou récemment achevées, menées par des membres du Centre de Recherche Habiter. Ces rencontres se veulent être une occasion de partage des expériences de recherche entre étudiants, enseignants et chercheurs. Nous souhaitons ainsi encourager des parcours de recherche et favoriser d’éventuelles collaborations au sein de la faculté.

Cette rencontre aura lieu autour de la publication récente d'un numéro spécial de la revue "Urban Research & Practice" édité par Luisa Moretto et Marco Ranzato intitulé "Geographies of Water, Energy and Waste Service Coproduction".

We explore the implications of coproducing water, energy and waste services in terms of both accessibility and environmental sustainability. According to a socionatural standpoint, provision extent and resources metabolized by the services are equally regarded employing a threefold conceptual framework integrating actor/flow and area fields. A rich variety of service coproduction geographies in terms of actors involved, resources mobilized and urban spaces covered emerges. More importantly, coproduction of water, energy and waste services proves to leverage on both service accessibility and environmental sustainability of the related resources.